Nationale Kraanwaterdag

Vandaag is het Nationale Kraanwaterdag. Om dat te vieren en om kinderen van groep 3-4 bewuster met water te laten omgaan, hebben we een gastspreker uitgenodigd. Natascha Wijnen van het PWN heeft de kinderen van alles over kraanwater verteld. Het thema was: water als gezonde en duurzame dorstlesser en welke slimme keuzes je kan maken om water te besparen. De kinderen waren zeer betrokken, mede door de enthousiaste manier van vertellen van Natascha. We hebben op een plattegrond bekeken hoe de waterleiding naar de school loopt. Zij had zelfs een stuk waterleiding mee. Door de duidelijke animatiefilmpjes, een werkblad en een quiz kunnen de kinderen goed uitleggen hoe je water kan besparen. De kinderen kregen zelf een kadootje: een douchetimer. Kunnen de kinderen meteen het geleerde in praktijk brengen.

Vanuit de gastspeker:

Nationale Kraanwaterdag op de Idenburgschool

De Nationale Kraanwaterdag op 25 september 2024 hebben we voor Noord-Holland afgetrapt met de Idenburgschool in Andijk. Ik mocht vanuit Drinkwaterbedrijf PWN een gastles geven aan groep 3/4 van docente Renée Fijlstra. De prachtige school is vlakbij ons drinkwaterproductiebedrijf in Andijk gevestigd. Dat maakt dat de kinderen dichtbij onze bron het IJsselmeer wonen en dus heel goed begrijpen waar hun drinkwater vandaan komt. Ze noemden ook direct de vissen en krabbetjes die je uit het water moet halen om het water te zuiveren. Verder waren de kinderen erg geïnteresseerd in de leidingen onder de grond die je niet kunt zien. We keken bij de stoep waar de drinkwaterleiding inzit. De kinderen deden een quiz via het digibord en maakten een kleurplaat. Ook hadden we het over zuinig omgaan met drinkwater. Tot slot kregen de kinderen een douchzandloper mee die kan helpen om niet te lang te douchen en gaven we elkaar een groot applaus. Al met al een hele leuke en leerzame les (voor zowel de kinderen als mij ) over kraanwater! Dank aan Renée Fijlstra voor de gastvrijheid.

waterleiding klas waterleiding klas
waterleiding buiten waterleiding buiten