Uit de bovenbouw 

Gastles Verkeer  

In november hebben we een gastles gehad van iemand van Veiligheid.nl. Dit lesprogramma, genaamd ‘Split the Risk’ gaat over hoe je je gedraagt in het verkeer. Ben je iemand die veel risico neemt, of juist heel weinig? Hoe neem je beslissingen? Soms heb je daar maar een ‘Split-Second’ voor. En welke factoren zijn van invloed op je beslissing? Deze onderwerpen worden momenteel tijdens de verkeerslessen verder onderzocht.  

Kinderpostzegels 

Onlangs kregen we bericht van Stichting Kinderpostzegels. Onze klas heeft bij elkaar maar liefst een bedrag van €4200,- opgehaald! Wat een mooie opbrengst! Een groot compliment aan de kinderen van groep 7/8. Landelijk was de opbrengst in totaal €7,6 miljoen. Met dit geld kunnen ruim 90.000 kinderen in Nederland via projecten als ‘Kamer voor een Kind’ en de ‘Warm Welkom Tas’ geholpen worden.  

Thema DaVinci 

Zoals eerder gecommuniceerd zijn we gestart met het Thema ‘Aziaten’. Als we weer naar school mogen gaan we hier weer mee verder.  

Ons themalokaal is, op de prachtige lampionnen na, nog steeds een beetje leeg. Chinese en Japanse prullaria is nog steeds meer dan welkom! 

Zoals u ziet doen wij een gedegen voorbereiding op dit onderwerp:  

sushi

Feestjes 

Ondanks dat Melissa en Joline om verschillende redenen niet altijd fysiek aanwezig waren in de klas, hebben we toch hard kunnen werken de afgelopen weken.  

Gelukkig was er ook tijd voor ontspanning en natuurlijk de feestjes. We kijken terug op een heel gezellige Sinterklaas- en Kerstviering.  

suprises


E.H.B.O.

Groep 8 krijgt les van Medda bij EHBO. Ze leren verbanden om de vinger en de pols en wat als er iemand flauwvalt. Zo weten ze wat ze moeten doen als ze iemand zien met bloed of al die gene flauwvalt. En dat ze dan eerst moeten kijken of ze naar het slachtoffer kunnen gaan en als dat kan moeten ze rustig naar het slachtoffer moeten gaan. Als dat niet kan, dan als het erg is moeten ze 1-1-2 bellen. Als ze geen gsm hebben moeten ze naar iemand rennen die misschien wel een gsm heeft en dan vragen of je zijn/haar gsm mag lenen en als dat niet mag dan heb je een probleem.

Ps:heb altijd een EHBO koffertje in je schooltas :) 

Geschreven door Isolde uit groep 8 van de Idenburgschool

ehbo1

De afgelopen lessen hebben wij best veel geleerd: van verbinden tot flauwte. Het is echt superleuk!  We krijgen elke woensdag les van kwart voor 1 tot half 2 van Medha. De vijf punten moesten we ook leren. Komen ze: 1 let op gevaar 2 ga na wat er is gebeurd en vraag wat het slachtoffer mankeert 3 zorg voor het slachtoffer en stel gerust 4 zorg voor deskundige hulp en 5 kijk waar het slachtoffer zich bevindt.

Ik hoop dat we nog lang les krijgen!

Gr Luke

 

In de lessen die we al hebben gehad hebben wij (groep 8) geleerd hoe we moeten verbinden en weten we nu wat we moeten doen als er iemand bijvoorbeeld is gevallen is.

 We krijgen elke woensdag middag les van juf Medha. Zij helpt ons met bijvoorbeeld verbinden en legt ze alles uit.

Het is heel leuk en leerzaam. Ik vind EHBO een van de leukste lessen.  We hebben ook de 5 belangrijkste punten geleerd  wat je moet doen als iemand een ongeluk heeft gehad. 

Ik vind het ook heel erg belangrijk dat we dit leren en vind het menselijk lichaam ook interessant. Ik hoop dat we dit nog vaker kunnen doen. 

Louise groep 8

speciale cursus kinder ehbo

Ik (Elvira) zit in groep acht en ik heb EHBO en dat vind ik super leuk.

Medda die geeft ons les en we hebben al 2 lessen gehad. De 1 was kennismaking en de 2 was verbanden en toen leerden we hoe we een vingerverband en een handverband moesten aanleggen en een mitella moesten omdoen en dat was leuk. Bij les 2 was ik samen met Lars. En Lars kan het heel goed, maar ik ook hoor. Eerst had Lars een handverband bij mij gedaan en toen ik bij hem. En dan het vingerverband dat was iets lastiger maar het lukte wel. En dan les 1 kennismaking toen moesten we vertellen of jij of iemand anders die je kent op de spoedeisende hulp had gelegen! Nou daar kon ik wel antwoord op geven en we gingen de 5 punten die belangrijk waren oefenen 1.let op gevaar 2. ga na wat er is gebeurd en kijk wat het slachtoffer mankeert 3. zorg voor het slachtoffer en stel gerust 4.zorg voor deskundige hulp 5.help het slachtoffer waar hij zich bevind, en we hebben geleerd eerst water de rest komt later.

geschreven door Elvira Niejenhuis uit groep 8


Afsluiting Gouden week

20200821 150558Als afsluiting van de Gouden Week kwam er een kunstenaar in school die in elke klas een andere kunstvorm aanbood. Bij ons in groep 7/8 zijn we aan de gang gegaan om van piepschuim een (bewegend) figuur te maken.

Eerst moesten de kinderen een schets maken op papier om ze daarna over te tekenen op piepschuim.

Toen was het tijd om de figuren uit te zagen. Dat kon met een handzaag of met de zaagmachine. Dat was heel leuk, maar soms ook best spannend. En.. ook best moeilijk! Want al lette je even niet goed op, dan was er zomaar een arm of hoofd afgezaagd.... 

Gelukkig had de kunstenaar daar altijd wel een oplossing voor. Ook was het een mooi leermoment, want de kinderen moesten nadenken wat ze de volgende keer anders zouden doen, zodat het niet meer gebeurt. 

Er werd enthousiast gezaagd en geschuurd. Sommige kinderen wilden hun figuur wit houden en anderen wilden hem inkleuren. De hele klas was een grote puinhoop, maar het eindproduct was prachtig geworden en daar gaat het om! In het fotoalbum kunt u de foto's terugkijken.


Bijna zomervakantie!

Vanaf half maart werd alles anders. Vanwege het corona virus moesten we thuis blijven en kregen we thuis les. Voor de een was dat leuker dan voor de ander. Maar wat is het fijn om weer met z'n allen op school te zijn en dat we het schooljaar samen kunnen afsluiten! 

C1396756 5621 46A1 99BA 13C6C1508E19

49881625 C87F 4889 B801 EFE59AAFAE00C1396756 5621 46A1 99BA 13C6C1508E19

Naast rekenen, taal en spelling hebben we de afgelopen weken hard gewerkt aan onder andere het vaderdag cadeau. Het was wel veel werk, maar oh wat werd het mooi! Hopelijk zijn de vaders er ook zo blij mee! 

Verder was er in de middagen ruimte voor andere activiteiten zoals spelletjes doen, dansen en tekenen. 

Wat hebben we veel creatieve kinderen in de klas die prachtig tekenen kunnen! 

Ook werd het bordspel Risk en het schaken heel leuk en serieus door de kinderen opgepakt. 

Groep 8 is druk aan het oefenen voor de afscheidsmusical. We hadden maar kort de tijd, maar wat zijn we trots op die kanjers! Ze hebben de aankleding geregeld, het decor gemaakt en al hun tekst uit het hoofd geleerd! Nu moeten ze de musical nog opvoeren en dan kan er afscheid van de basisschool genomen worden. 

Het schooljaar zit er voor iedereen alweer bijna op. We hebben al zin in de vakantie. We hopen dat iedereen een mooie zomervakantie mag beleven en we zien elkaar na de zomer graag weer terug in de Sterrengroep! 

En groep 8: veel succes op jullie nieuwe school! 

Liefs, 

Juf Joline en juf Melissa 


Nieuws uit groep 6/7/8

Inmiddels is week 3 van thuiswerken door Corona ingegaan. Wat doen de kinderen het goed en wat zijn we trots op de ouders die dit ook allemaal maar zo moeten begeleiden!

Naast het taal, rekenen, spelling en begrijpend lezen doen we nog steeds elke dag een challenge. Lekker even een uitdaging waar je, doordat we samen in hetzelfde document werken,  iedereen van de hele groep weer even ziet. De opdrachten lopen uiteen van gekke foto’s of felicitaties naar reken of spelling opdrachten naar vragen als hoe was je weekend of bak een ……… en plaats daarvan de foto.

Op maandag 6 april waren we creatief met spelling. De opdracht was:

Maak een tekening van de spellingsregel.

Zorg dat er in je tekening zoveel mogelijk dingen voorkomen waarvan het woord bij deze spellingsregel hoort. Zet de woorden er bij. 

- groep 6: samengestelde woorden.
- groep 7 en 8: de regel ex-kofschip (of hoe je het wil noemen) waarin de regel ook duidelijk wordt uitgelegd. 

Leuk om te zien hoe de kinderen het ieder op hun eigen manier uitvoeren. De bovenste tekening is van Stephanie uit groep 7. Het Kofschip met keurig de letters in de vlaggetjes. De tweede tekening is van Soraya uit groep 6: samengestelde woorden.

De derde tekening, of moet ik zeggen schilderij? Is van Jesse uit groep 8.

nieuws 1nieuws 1nieuws 1

 


tuinbouwbattle

Tuinbouw Battle op de Idenburgschool andijk!

Het begon allemaal toen we een kar kregen met een heleboel tulpenbollen. Wij kregen de taak om die tulpen te kweken en ze dan te verkopen. Het ging goed, een paar kinderen uit de klas wisten er al wat van ( de vader van 4 klasgenootjes hebben een tulpenbedrijf) en moesten om de beurt de tulpen verzorgen met nog twee kinderen (eentje ‘s ochtends en eentje ‘s middags). Als je aan de beurt was moest je het water verschonen en de tulpen met veel schimmel er uit halen. We keken ook filmpjes van de Tuinbouw-Battle en daar kregen we tips van.

kikaUiteindelijk gingen we de tulpen verkopen in de school tijdens de kerstviering in de avond waar de ouders ook mochten komen. Er was ook een donatie pot, daar kon je gewoon geld in doen voor het goede doel. Alle tulpen waren verkocht. We hebben wel €198,80 euro opgehaald voor KIKA Kinderkanker en daar zijn we super blij mee. We hopen heel erg dat we de kinderen die kanker hebben kunnen helpen met dit geld voor onderzoeken van Kinderkanker. En hopelijk zijn ze dan weer een stapje dichterbij het genezen van kanker.

hartelijke groeten van basisschool de Idenburg (gr. 6/7/8).

lantaarn2Groep 6,7 en 8 heeft een prachtige scheepslantaarn gemaakt in het kader van de Davinci methode. Het thema is De Gouden Eeuw. Straks kunnen we de lantaarns echt gebruiken als het 11-november is.