Even voorstellen?

In de Schelpengroep zitten 20 kinderen. In groep 4  zitten 7 kinderen en in groep 5, 13 kinderen. 

We hebben 2 juffen in de groep, namelijk juf Ingeborg op maandag, dinsdag en woensdag en juf Marijke op donderdag en vrijdag. Ook hebben we twee klassenassistenten die stage bij ons lopen. Dit is Simon op maandag en Xanthe op donderdag en vrijdag.

Wat doen we allemaal in de klas:
Als we de klas binnenkomen worden we bij de deur door de juf begroet. We gaan dan direct beginnen met het lezen in ons eigen leesboek, dit doen we een kwartier.

Op maandagmorgen, dinsdag en donderdagmorgen gaan we na het lezen in de kring, luisteren we naar elkaars verhalen, en naar een Bijbelverhaal, zingen we liedjes en doen we sociaal emotionele spelletjes/activiteiten.

Om 9.00 uur gaan we met rekenen van start  en gaan dan zelfstandig aan het werk.  

Elke dag besteden we tijd aan rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen. Daarnaast hebben we in de middag onder andere tijd voor Engels en Da Vinci (Wereld oriëntatie). We werken een langere periode aan een thema op verschillende manieren. Dit kan in de vorm zijn van een creatieve opdracht, onderzoekende opdracht, schrijfopdracht of bijvoorbeeld een opdracht waarbij we gebruik maken van muziek of drama. Zo leren we veel over de verschillende thema's.

Een keer in de veertien dagen hebben we muziekles van juf Marieke Botman. We gebruiken daar de methode 123 Muziek bij.

Om 12 uur is het tijd voor de lunch. We hebben allemaal ons eigen kleedje mee en dekken dus onze tafel. Voor een deel eten we in stilte onze lunch op. Daarna is er nog tijd om buiten te spelen.

Op vrijdagmorgen gymmen we met juf Tessa in de Klamp. Hierbij hebben we hulp van de ouders die de kinderen om 9.15 uur weer met auto`s naar school rijden. Hier zijn we heel blij mee!

We zullen regelmatig foto's van activiteiten en excursies delen via de website of Parro.

Groeten van de Schelpengroep!


Dit hebben wij de afgelopen periode gedaan.

bcf985d1 140a 4839 b37c f0f682534a68Dia2bcf985d1 140a 4839 b37c f0f682534a68bcf985d1 140a 4839 b37c f0f682534a68bcf985d1 140a 4839 b37c f0f682534a68bcf985d1 140a 4839 b37c f0f682534a68


Heb jij binnenkort een boekbespreking?

Hier vind je handige tips!  

 Wat moet je voor die tijd doen? 
Kies een leuk boek uit. Je kunt naar de bibliotheek gaan om een boek uit te kiezen of je kunt één van je eigen boeken gebruiken. Weet je niet welk boek je moet kiezen? Kijk eens op internet, vraag je juf/meester of ouders om advies. Het is voor jezelf handig om een boek te kiezen die je al een keer hebt gelezen, maar je kunt ook een boek kiezen die je nog nooit hebt gelezen. Vraag aan je juf/meester of het boek dat je hebt gekozen goed is. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op de site van de Jeugdbibliotheek, waar je ook boeken kunt zoeken op thema.

Maak een blaadje waarop je zet wat je allemaal gaat vertellen. Vraag aan je juf/meester of je alle tekst op het blaadje mag zetten of alleen maar korte punten (sleutelwoorden).

Maak eventueel een PowerPoint met daarin meer informatie. Je kunt ook dingen op het bord schrijven/tekenen. Zet geen lange stukken tekst in de PowerPoint.

Het is ook leuk om naar de bibliotheek te gaan en andere boeken van de schrijver mee te nemen. Die kun je dan aan de klas laten zien. Natuurlijk laat je ook het boek zien dat je gekozen hebt voor je boekbespreking. 

Wat moet je vertellen?

De volgende dingen kun je vertellen:

Wat de titel van het boek is (laat ook het boek zien!)

Wie de schrijver is (meestal moet je wat meer over de schrijver vertellen. Informatie kun je vinden op internet).

Wie de tekeningen heeft gemaakt (je hoeft meestal niet uitgebreid te vertellen over de tekenaar)

Wie de uitgever is

Of het boek is geschreven in het Nederlands of in een andere taal (dat staat vaak op één van de eerste bladzijdes)

Wanneer het boek is geschreven, in welk jaar (dat staat vaak op één van de eerste bladzijdes)

Waarom je het boek hebt gekozen

Welk cijfer je het boek zou geven en waarom

Wie de hoofdpersonen zijn (zeg kort hun naam, vertel wat ze doen en welke eigenschappen ze hebben). Het is ook erg leuk om hun namen in de PowerPoint te zetten.

Waar het verhaal zich afspeelt (dit kan zijn in Frankrijk, in Amsterdam, op school, enzovoort).

Wanneer het verhaal zich afspeelt (nu, vroeger, in de toekomst, midden in de nacht, 's middags, in de winter, enzovoort)

Waar het boek over gaat (een korte samenvatting). Meestal moet je tussen de 5 en 10 minuten vertellen.

Lees ook een stukje voor uit het boek.

Hoe werkt het voorlezen?

Kies een leuk stukje uit het boek (let er goed op dat het stukje niet te lang en niet te kort is). Is het stukje lastig om te begrijpen, vertel dan kort wat er voor het stukje gebeurt. Kies een leuk en spannend stukje uit (vraag anders iemand om je te helpen bij het kiezen). Let op de volgende dingen:

Probeer zo duidelijk mogelijk te praten

Lees rustig (niet te langzaam, maar zeker niet te snel)

Lees op toon (dat is erg lastig, maar probeer er mee te oefenen)

Let op leestekens. Punten en komma's staan er niet voor niks!

Om het extra leuk te maken kun je uitbeelden wat je voorleest (gaat het over iets verdrietigs, trek dan een verdrietig gezicht). Je kunt ook leuke stemmetjes gebruiken.

Let op! Kun je door een bepaalde reden je boek niet meenemen naar school (doordat je je boek weer in moest leveren bijvoorbeeld), zorg er dan voor dat je een kopietje hebt van de tekst die je gaat voorlezen.

De laatste voorbereidingen

Alle tekst kun je het beste uittypen in Word. 

Controleer je tekst goed en laat eventueel iemand anders je tekst ook controleren. De klas moet straks snappen waar het boek over gaat.

Print je tekst uit. Als je toch nog een fout ziet kun je die met pen verbeteren of je print je tekst opnieuw uit. Heb je thuis geen printer (of doet je printer het niet)? Overleg dan met je ouders waar je kunt printen. In de bibliotheek/bij de buren/bij familie/op school? Print je tekst op tijd uit en niet een dag voor je je boekbespreking hebt.

Lees je boekbespreking (hard op) een paar keer goed door (je kunt eventueel voor de spiegel oefenen).

Vraag iemand of hij/zij wil luisteren naar je boekbespreking en je tips wil geven.

Boekbesprekingen van internet

Hier vind je allemaal voorbeelden van boekbesprekingen

Je kunt als je een boek hebt gekozen het beste via een zoekmachine zoeken naar boekbesprekingen van dat boek zodat je beter weet wat je moet doen.

Heel veel succes!